Det var ett himla tjatande....

Så nu lägger jag ut semlereceptet! Jag tycker vi ska träffas nästa vecka o träna o då kan vi äta semlor fast här kommer även receptet!!



SEMLOR

20 g jäst
2 dl grädde
100 g smör eller margarin
4 msk socker
20 malda sötmandlar
1 tsk stött kardemumma
1 ägg
ca 3/4 liter vetemjöl

Till pensling:

1 ägg

Gräddning:

250* i ca 8-10 minuter

Smula sönder jästen i degbunken och rör ut den med lite av grädden.

Smält fettet. Häll på resten av grädden och ljumma den.

Häll degspadet över jästen och rör ned socker, mandel, kardemumma, ägget och ungefär hälften av mjölet. Tillsätt resten av mjölet i omgångar och arbete degen seg och smidig. Strö på lite mjöl, täck över med en handduk och låt degen jäsa till sin dubbla storlek i ca 40 minuter.

Arbeta först upp degen i bunken. Ta sedan upp den på ett lätt mjölat bord och knåda den smidig.

Dela den i 10 jämna bitar och forma de till släta runda bullar utan sprickor. Lägg de på smorda plåtar och låt de jäsa i ca 30 minuter.

Pensla de varsamt.

Grädda de i ugnen!


HEMMAGJORD MANDELMASSA

Ta malda sötmandlar och lägg i en skål.

Lägg lika mycket strösocker och blanda.

Lägg i urgröpningen från semlorna (bullsmulor) i skålen med mandlarna och strösockret.

Tillsätt lite mjölk i taget tills mandelmassan blir till en massa som ni vill ha den!


GRÄDDE

Har ni ingen ko så köper ni i affären och vispar upp!




Woala!! Ät o njut!!

Kommentarer
Postat av: Lord

haha, go sista kommentar :P

2009-02-11 @ 20:33:10
URL: http://wildlifepics.blogg.se/
Postat av: Anna & Pelle

DET VAR PÅ TIDEN! Jag ringer dig när jag fastnar i receptet och fattar noll (Linda fick vara bakakuten ett par gånger när jag bakade lussebullar). Jag kan torsdag, kan du då?

2009-02-12 @ 08:37:17
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Hej Pamela

Det var ju tur att du skrev att man kunde köpa grädde i affären för annars hade jag fått problem. Jag har ju ingen ko!

2009-02-12 @ 10:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0