Vallning!

I dag åkte jag till Lödde o skulle prova på vallning för första gången. Kimba har/hade aldrig sett får innan så när vi kom dit o hon fick fårlukten i näsen, det var spännande tyckte hon. Så gick jag o kissade henne o sen gick vi in mot fåren. Men först så vallade hon de lite m sin hund, så fåren visste att de skulle gå i hop i en grupp. O under tiden så satt Kimba o skällde konstant när fåren sprang omkring o hunden "jagade" de.

Sen gick vi in i hagen o jag satte på henne en lina o tog av mitt koppel, så skulle jag har ca 3 m lina o sen skulle jag gå mot fåren för o se fall Kimba var intreserad av de eller oom hon inte skulle bry sig. Men min Kimba gillar allt som rör sig, så då hade jag lite problem o hålla henne. 4 st baggelamm som sprang framför en som man var nära på o få tag på gång på gång, kunde det bli roligare?! Blev ändå väldigt imponerad o framförallt glad för när hon ändå bara hade fårlukt i näsan o hade 4 st får framför sig så la hon sig när jag sa ligg. Klart hon kastade inte sig ner o la sig, men hon la sig sakta men säkert o det trodde jag inte när jag hade sån stor störning! Då blev jag glad!!! :D

När hon (tränaren) såg att intresset fanns där så hämtade hon en fålla som hon vallade in fåren i så fanns det ingen risk att Kimba fick tag på de. O när de väl var i sin fålla så kunde jag ha Kimba lös. Då skulle jag gå runt o runt om fållan o få Kimba först till o gå med mig o ha intresse för fåren. Sen skulle jag försöka ha henne mittemot mig. Det gick väl helt okej. Svårt för jag visste inte riktigt vad jag skulle göra o Kimba visste inte alls vad hon skulle göra så emellanåt sprang hon sina runder i fårhagen för då slapp hon fundera på vad hon skulle göra m fåren.

Sen fick hon vila lite o andra vallade o då satt Kimba o skällde av frustration hela tiden o sen efter ett tag blev det vår tur igen o då började Kimba bli trött i sitt hjärnkontor o då sprang hon i väg i hagen igen o spårade efter den andra hunden som vallade i hagen innan.

Här kommer lite bilder för er som inte orkade läsa hela texten, o för er andra också så klart!



"Hade henne först i lina men släppte det så hon inte skulle hamsa in sig!"



"Sen ville man skälla lite på de!"



"Sen gick vi runt o runt för o se fall hon hade intresse, vilket hon hade!"



"Skälla lite till!"



"Sen prova ha henne mittemot mig, gick helt okej!"



"Sen började hon bli trött o visste inte vad hon skulle göra så då började hon spåra där hunden innan hade varit ute o vallat fåren!"



"När de andra vallade var Kimba frustrerad o satt o höll en orkester!"

Kommentarer
Postat av: Lord

haha, så skojj det var när hon satt där o sjöng för sig själv! :P Det var intressant o se, fast jag trodde hon skulle släppa kimba lös i en MEGA stor fårhage med MASSOR av får o se om hon fick ihop dom ;O

2008-09-21 @ 18:48:31
URL: http://wildlifepics.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0