Klicker-info

Kan berätta kort om vad klicker är o vad den används till och hur.

Det är en lite "sak" som kan se ut på lite olika sätt men principen är den samma. Man får först klicka in hunden, dvs sitta klicka-godis-klicka-godis-klicka-godis, så hunden förstår att klick betyder godis.
Sen kan man använda den som ett belöningssätt, ett mycket snabbare o korrektare än ord o godis. För har man klickat så vet hunden alltid att där kommer en godisbit.
Man kan också använda den till operant inlärning, där hunden får tänka själv på vad den ska göra. Ex, jag kan ha hunden framför mig men så vill jag att den ska gå m bakbenen åt vänster, så den vet om att den har en bakdel + att den ska börja använda den. Då klickar jag i början så fort den lyfter ena tassen så den vet att det har något m tassen o göra. Sen ökar man kraven hela tiden efter hand den böjrar lära sig att det e när den lyfter tassen den får beröm o klick.
Så det är ett sätt där man kan belöna mer snabbt och exakt o sen får hunden godiset. Ungefär så går det till i snabba drag. :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0