Bruksträning i går :)

I går var jag på bruks. Har hela veckan inte velat åka dit o har inte känt för det alls, men man lär sig ju ändå lite saker var gång som man snappar upp så jag lastade in Kimba i bilen o körde dit. Började m o rasta Kimba o sen gick jag in o satte mig o väntade på att vi skulle gå ut för platsliggning. När vi satt där inne uppdaterade Ylva tävlingsbarometern så nu står där stort o tydligt att Linda o Avanti tagit LP1. Mycket skoj att det äntligen kommit upp där!
Sen gick vi ut o hade platsliggning. Jag har börjat om helt m våran platsliggning. Hon ligger alltid kvar säkert men ligger o gnäller o ylar så nu ska jag göra den ännu tryggare! Stod ca 1-1½ m från henne. Kollade inte på henne o hon låg o kollade på allt annat o hon sa inte ett ljud så då blev det mycket beröm när tiden var klart!
Sen när det var min tur att ta ut o träna m Kimba så började jag m lite slalom som uppvärmning, viktigt nu när det börjar bli kallt ute. Sen körde vi lite linförighet. Gick väl okej. Gräset var för högt så där blev lite snus, men emellanåt gick det riktigt bra! o det var då jag avslutade!
Eftersom Kimba inte e så glad i lydnad så visade Karin hur man kunde träna in linförighet/fritt följ framifrån. Det lät väldigt skumt men faktum e att det nog fungerar. Har hunden framför sig sen backar man själv o fortsätter ha hunden framför sig så har man godis i ena handen o klickern i andra. Och så fort när hunden tar kontakt m en istället för att kolla på godiset så klickar man o ger godis. Sen kan man prova svänga o så o klicka så fort hon tar kontakt! Verkade funka iaf o Kimba tyckte det var skoj m något nytt, hon var helt med hela tiden!!
Sen körde jag lite inkallningar. Hon har börjat m o lägga sig ner när jag går i från henne så det e där vi tränar nu. Går tillbaka o berömmer 3 av 4 gånger. Sen fick jag tips att när jag ska gå i från hunden vid ex, inkallning, platsliggning o sånt, att jag skulle börja m höger ben då så man gör skillnad på det. Det blev lite förvirrat i början när jag skulle börja tänka om så då blev Kimba också förvirrad men det ska nog lösa sig :)
Sen började vi med ett helt nytt moment! Rutan!! De berättade olika sätt hur man kunde börja m det o eftersom gräset var så högt så rekomenderade de inte att lägga nåt i gräset så man fick snus. Så då i stället skulle man gå in i mitten, o sen gå ner eller niga o sträcka ut armarna på båda hållen o sen bara skicka från kort avstånd o hon gick rätt in o då sprang jag efter o busade o gav morötter :)
Så nu ska jag träna in med pinne som target. Så ska hon dutta på den för att å upp hennes nos från marken eftresom hon gärna snusar! Sen skulle jag börja m det i stället när jag skulle börja skicka från längre avstånd. Så nu ska vi träna på det!

En liten sammanfattning från i går var att det var mycket roligare! Fick en massa bra tips, har säkerligen tyvärr glömt o skriva m alla o nu ska Kimba börja tycka det e skoj igen!

Oj detta blev ett långt inlägg o tyvärr har jag ingen bild xD

Kommentarer
Postat av: Lord

Skojj o läsa att du tyckte det var roligare denna gången! ;D Låter som det kommer fixa sig m platsliggningen o de andra oxå, Rutan förstod jag inte riktigt hur du menade dock... :P

2008-09-26 @ 09:12:04
URL: http://wildlifepics.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0