Tankar om juletid o traditioner

Vart är mina julkänslor?! Om någon hittar de så säg till för de har nog blivit gömda under all denna snön som kommit!
Förut längtade jag till jul. Lyssnade på julmusik nästan året om. Räknade ner månaderna från januari och tyckte julen var så mysig. Men det känns så längesen.
För mig så firas julen med mina kusiner o min familj hos mormor o morfar. Vi träffas vid 12 o äter lutfisk (köttbullar till oss som inte tycker lutfisk är så gott). Kollar på Kalle kl 15. Spelar picturenary o leker gömme i källaren. Sen äter vi allt som hör julen till. Skinka. Prinskorvar. Köttbullar. Potatis. Sill i alla dess former och smaker. Där fanns allt för att alla skulle bli nöjda, glada o mätta. Sen delade vi ut de 100-tals julklappar som låg under deras gran (som man INTE fick klättra i). Deras gran syntes knappt när alla juleklapparna låg där. Det tog nästa 1.5-2 timmar att dela ut. Efter det så öppnade vi våra julklappar (vid våra alltid bestämda platser i deras storarum) och sen åt vi gröt o umgicks med spela o annat o bara hade så mysigt o skoj :)

Så såg våran jul ut för längesen. Sen så flyttade mina kusiner upp till Sundsvall, mormor blev tyvärr mer sjuk, Gisela träffade Nicklas o jag träffade Lord. Mycket har ändrats och nu är julen inte som den var. Nu känns det inte så lustigt längre. Visste det e jul men det e inte JUL!!! Förstår ni skillnaden?

Om 2 dagar e det faktiskt jul. Detta året har gått så himla snabbt och mycket har hänt men nu är detta året på väg att ta slut och snart kommer ett nytt år in. Men jag har inga julkänslor. Har ingen lust att fira jul, ser inte framemot det. Hade gärna tagit Kimba o gått i ide fram tills nyår och hoppats på att nästa jul blir mer stämmningsfull. Men nu kan vi ju inte det så efter jag jobbat på torsdag, slutar 12 så tar jag Kimba och åker m tåget upp till Vinslöv för att fira jul hos Lord :)

Nu ska ni slippa läsa om mina tankar =P Hej hopp!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Känns precis som om jag är skuld till att inte fixa det lika mysigt, jag skulle också vilja att alla tyckte att det fortfarande var bra. Vet inte hur jag ska göra, för att ni ska vara lika glada för julen som innan. En förtvivlad mamma ;(

2009-12-22 @ 21:00:21
Postat av: Lord

Saker och ting förändras, förstår hur du känner, vi firade ALLTID jul hos farfar o farmor men sen blev farfar dålig och sen några jular tillbaka har vi inte gjort det och nu kan vi aldrig göra det igen... Sånt som händer,...

Man får försöka glömma det förflutna och titta på nutiden och då inser man att det e precis lika kul nu som då, om man bara slutar jämföra :)

2009-12-22 @ 21:07:14
URL: http://wildlifepics.blogg.se/
Postat av: gila

Jag känner precis likadant som du. Precis precis. I mina ögon är julen samma som det du tycker, dagen innan hos farmor och farfar och julafton hela dagen hos mormor och morfar med kusinerna och ton med julklappar, massa läsk, spelande, och ja, utdelning till alla bestämda platser (jag och acj bråkade alltid om den fåtöljen..).. Så jag håller med. Detta året känns mer förtvivlat än någonsin.. Nu har vi inte vår vanliga tradition, och jag har inte Nicklas längre så jag känner mig totalt ensam. Ska sitta uppe i ett hus 25 mil härifrån, helt ensam i beredskap hela julen. Det känns egentligen faktiskt förjävligt. Men bara att bita ihop. Var glad för att du får vara med personen du tycker extra mycket om, det får inte jag iallafall.. Omöjligt. Men jag önskar att jag kunde vara med er i familjen iallafall.. Men lördagen blir mysig den också. Jag längtar redan dit så jag hoppas dessa dagarna emellan går fort.



Tyvärr ändras tiderna och man kan inte göra någonting åt det. Och mamma är ju långt ifrån skuld till någonting.. Hon är bäst någonsin.

Som Lord skrev.. man ska nog sluta jämföra och bara acceptera, och försöka se det roliga varje jul ändå. Nästa jul ska bli jättebra har jag bestämt mig för. Och då ska jag INTE jobba. Nu är det tredje julen jag jobbar mig igenom, INTE okej..

2009-12-22 @ 21:34:19
Postat av: Anna o Pelle

Ojoj, someone got the christmas blues...



Ja, allting förändras så även vi som personer! Och det kan man ju vara lite sorgsen över. Men även om saker förändras, så kanske man kan fråga sig om man inte själv kan skapa egna traditioner? Det behöver ju inte vara stora händelser, utan små som man gillar. Då tror jag att man hitta "känslan" igen. Kanske?

Läser gärna dina tankar, livet är ju som en berg och dalbana!



God Jul på er alla goa människor och djur, ta hand om varann!

Kramen

2009-12-23 @ 10:10:42
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0