MH-test!

i dag var jag i Lomma o Mentaltestade Kimba. Det har jag velat göra så himla länge men har tyckt det har varit för dyrt o lägga ut så mycket pengar bara för o försöka vara med. Men för några månader sen fick jag kontakt m en briarduppfödare uppe vid Kristianstad-hållet. Hon hade fått upp en kull - Kimbas halvsyskon, de har nämligen samma pappa. Så då sa hon att de skulle ha ett MHtest o då fick jag lov o vara med! Så himla snällt!



"Kimba var lite tveksam m att följa m en främmande man, hon e lite mammig av sig!"



"Men sen när det gällde lek var hon inte sen på att vara m!"



"Efter andra försöket sprang Kimba som tusan efter trasan, första ggr sprang hon bara halvvägs!"



"På aktiviteten (som jag tycker skulle heta "passitivitet") nosade hon från början men sen stod hon så lugnt o stilla o såg söt ut!"



"Lite havlt nyfiken på den skumma gubben var hon redo att springa o leta upp han!"



"Sen lekte o busade de. Hon var den första o enda hunden som gick fram o lekte m honom under dagen. Snacka om att han var glad att äntligen en hund ville leka!"



"Hon blev lite överaskad o morrade/småskällde till på den direkt när den hoppade upp men hon stannade ändå hyfsat nära!"



"O sen visade hon ingen kvarstående rädsla för den!"



"Skramlet däremot var lite läskigare. Det lät mycket mer o var jättenära tyckte hon!"



"Men när jag satt ner o kallade på henne kom hon nyfiket fram o undersökte skramlet + att hon hade inga kvarstående rädslor efter det!"



"Kimba stod o vaktade mig hela tiden för de enormt läskiga spökena. Hon hade full koll men när de kom lite för nära backade hon bak så hon stod vid mig o vaktade ändå!"




"Sen fick jag ta ett steg framåt för hon skulle våga gå o ta saken i egna händer!"



"Så gick hon fram o blev glad när hon fick konstaterat att det var en människa!"



"Sista moment var då skottet. Kimba e ju lite skotträdd sedan innan men vi fick upp lek o sen smällde det av o då ville hon inte fortsätta leka, det gick inte. Kimba började leta flyktvägar för o springa där i från o då avbröt vi gick fram o tillbaka men hon hade lite svårt o släppa det förräns vi satte oss i skuggan, hon låg i mitten o vi pratade om hur det hade gått på rundan!"

Tyckte detta var himla intressant, vissa moment trodde man att hon skulle reagera helt annorlunda än mot vad hon gjorde, det var lite skoj =) Fick iaf godkänt mentalstatus o Fick även henne exteriört/unghundbeskriven. Det var också skoj.

Kommentarer
Postat av: Linda och Avanti

Grattis till genomfört MH och UHB! Det verkar ju ha gått alldeles utmärkt på de flesta momenten =). Synd på skotten men men....alla hundar gillar som bekant inte sådant. Hon e verkligen fin.....å hon e verkligen fin i sin långa päls....ska du inte låta henne behålla den ändå?

Kram på er!

2008-07-13 @ 09:59:42
URL: http://raveonavanti.blogspot.com
Postat av: Anna & Pelle

Vad kul att ni gjort MH, håller med dig, det är spännande att se hur ens hund reagerar i olika situationer!

Har det blivit någon badbalja till Kimba än? =)

2008-07-13 @ 14:56:58
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com
Postat av: Malin

Visst är det spännande o intressant med Mentalbeskrivning!?

Man får verkligen reda på vad det är "man har i andra ändan kopplet"

Vaa? Ska du snagga henne? Ska det bli en

fawn-Riesen av henne tro? fniss

2008-07-13 @ 22:14:02
URL: http://www.madofi.se
Postat av: gila

Åh vackra Kimba! Spökena hade nog tillochmed jag blivit rädd för, hehe :)

2008-07-13 @ 22:39:33
URL: http://glorytogila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0