Ännu en sötebild!



"Kimba på månstorpsrundan!"


I Irland blev jag förvånad/imponerad/inspirerad på hundfolket där för alla hade nästan sina hundar lösa, så om de var mitt inne i stan eller i en by eller i en park så var de lösa. Vissa hundar sprang fram till andra hundar men inte till människor o de verkade vara så naturligt o ha de lösa så mycket. Så då tusan tänkte jag att Kimba ska inte gå o behöva vara kopplad hela tiden utan hon ska också får springa lös o busa o njuta av sitt liv. Så nu sen jag kommit hem så har hon varit lös på VARJE runda. Absolut inte hela men iaf en bit! Så nu behöver jag lite hjälp, jag har nämligen fått hjärnsläpp...!

Hon blir så glad när hon e lös o så pigg o tar sina runder o det gör inget hon kommer direkt på inkallning o ibland hinner jag stoppa henne innan hon dyker efter något spår. Än så länge har vi inte träffat på något vilt utan nöjt oss m spåren men det lär säkert också komma eftersom Kimba går o snusar hela tiden.

*När hon har sprungit efter något eller bara hittat något kul i buskarna o tagit en liten runda o sen kommer tillbaka ska man berömma massor då?

* När det väl händer att hon får syn o sätter i väg efter något vilt, då e det inte ens lönt o skrika för då e hon helt blockerad, ska man berömma henne när hon kommer tillbaka eller ska man berätta för henne att det var fel?

*Jag har även börjat gömma mig när jag har henne lös, o då ska jag väl berömma massor när hon kommer o letar upp mig?

*Det hände en gång att där kom 2 joggare m 1 snygg labbehane men då satte jag Kimba ner o väntade tills de joggat förbi o sen gick vi lite sen släppte jag henne för hon brukar inte bry sig så mycket om hundar, men denna labben var nog skitsnygg för hon började springa till de o då kallade jag på henne så de visste att hon inte var hos mig. Men då sprang hon fram till honom, luktade på honom men sen kom hon när jag kallade på henne o hon hade hälsat, ska jag då berömma eller ska jag berätta att det var fel?

*Hon brukar ta lite lyckovarv då o då, antagligen för hon älskar o vara lös, tror ni det bara är ni i början eftersom hon är van vid att bara vara kopplad på våra runder så hon njuter ordentligt så lyckovarven blir mindre o mindre när hon märker att hon är lös oftare?

Hoppas ni förstod mina frågor o hoppas ni vill svara på de för jag har hjärnsläpp, jag berömmer henne alltid när hon har kommit till mig i alla dess situationer ovan men jag kasnke inte ska det utan hon kasnke måste få reda på att det är fel som hon har gjort?!

Annars är jag jätteglad att jag äntligen vågar ha henne lös + att jag inte för panik o blir orolig då hon tar ett litet lyckovarv. Tack!

Kan också berätta att jag har en fotoblogg där jag lägger in fina bilder på natur o fåglar eftersom det är ett annat stor intresse! http://worldofnature.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: sandra

säg till om du får svar på dessa frågor för jag undrar precis det samma. man borde väl iaf inte skälla på hunden när den kommer tilbaka? då är det som att det är fel att komma tillbaka och hundar tänker ju inte i det förflutna, de kan ju inte tänka att de gjorde fel för 1 minut sen utan kopplar det till vad som händer just nu.



men är det inte koppeltvång nu? i alla fall i stan väl?

2008-08-19 @ 17:24:21
Postat av: Linda och Avanti

Hej Pamela!

Du ska absolut INTE skälla på henne när hon KOMMER TILLBAKA. Det ska ALLTID vara roligt att komma till matte eller husse. Däremot kan du skälla på henne när hon rusar iväg, ryt allt vad du kan för att försöka stoppa henne. Vänder hon då tillbaka till dig måste du vara snabb att ändra tonläge och låta jätteglad direkt, kanske springa några steg åt andra hållet så att hon får dragning till dig. Beröm massor massor om hon avbryter och kommer tillbaka. Överdriv gärna, det bästa är om matte ALLTID är roligare än allt annat. Rusar hon bara vidare och tex fram till någon, ropa till dem att INTE klappa henne, hon ska inte få belöningen hos dem. Kanske du tillåme hinner ropa att de ska schasa iväg henne, det ska inte vara roligt att på eget bevåg springa fram till okända. Hon ska be om lov att få hälsa på andra människor och hundar, dvs sitta fint och ha ögonkontakt med dig tills du säger varsågod. Du kan oxå springa efter henne och ta henne på bar gärning när hon struntar i dig, DÅ kan du skälla på henne men det måste vara i det ögonblicket hon inte alls bryr sig om dig utan är på väg bort. När det gäller vilt är det svårt....som sagt, hunden blir helt blockerad, inget hjälper. Om du har henne i koppel och hon slänger sig iväg kan du banna henne ordentligt, dvs om du lyckas hålla henne kvar i kopplet, det ska inte var tillåtet att slänga sig iväg som man vill.

Det är rätt vanligt att folk vill hälsa på en hund som kommer fram, men om du inte gett ditt tillstånd SKA hon inte gå fram. Du får förklara för dem att hon måste lära sig att fråga om lov. Sätt henne ner, låt dem vänta utan att titta på henne, vänta tills hon tittar på dig och säg varsågod och låt henne gå fram och hälsa.

Detta var verkligen lättare sagt än gjort, mina hundar är ju verkligen inget bra exempel på hur det ska gå till haha....men det e lättare med en liten hund som man orkar hålla i kopplet när det kommer vilt....Avanti använder sina 40 kilo till fullo och kommer lätt iväg utan lov....hrm....

Nåväl, lycka till, kram!

2008-08-19 @ 20:29:05
URL: http://raveonavanti.blogspot.com
Postat av: Anna & Pelle

Hej Pamela!

Håller med allt Linda skrev (du slipper alltså en lång utläggning av mig med...). Tror att folket i vår by är rätt härdade eftersom jag har ropat åt dem att de inte ska hälsa på Pelle när han stack från mig! Dock tittade de konstigt på mig hahaha! HINNER du,försök att ställa dig emellan det som "lockar" o Kimba och belöna när hon tar kontakt med dig. Håll ut, det tog lång tid för mig och Pelle att jobba med detta och först nu har han gjort stora framsteg!



Lycka till!!!

2008-08-20 @ 08:49:20
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com
Postat av: Anna & Pelle

Glömde tillägga, ibland kan man "bryta" en jakt med oväntat ljud, te x pipeboll.

2008-08-20 @ 08:51:43
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0